Stacks Image 717

Potatisfåglarna gör comeback


Potatisfåglarna kommer tillbaka. För några år sedan gjorde jag fåglar som hade till uppgift att på ett charmigt sätt hålla reda på potatisstickan. Dessa kallades näbbstickor. Nu kommer de tillbaka med ny förbättrad design. Dessa kommer nu serietillverkas istället för de små bilarna. Dock kommer det att finnas möjlighet att specialbeställa en bil om du liksom inte hann med. Fåglarna ses här på bilden som rå lera. Vingarna kommer få färg men bröst huvud och fötter kommer vara naturella vita. Den ena fågeln har en sticka i näbben för att visa funktionen.
Stacks Image 75

Det här är verkstaden.



Min mini ateljé är inget annat än ett gammalt soprum. När sopnedkasten stängdes av till förmån för källsortering så blev soprummen över. Ett av dem har jag nu förvandlat till en väldigt liten ateljé. Den är bara 4 kvadratmeter stor men rymmer ändå det som behövs för att skulptera. Det fungerar faktiskt väldigt bra.

Man kan tro att det skulle behövas en inspirerande miljö för att skapa. Ofta ser man målare som sitter eller står i naturen och jobbar med en direktkontakt till sitt motiv. Med keramiken är det annorlunda. Den kreativa processen får man vara ganska så färdig med när man sätter sig ner och arbetar. Det krävs att du vet vad du vill när du väl greppar leran. I verkstaden är man mera som en ingenjör. Varje moment måste göras i rätt ordning för att få det resultat men eftersträvar. Nedan här så ger jag ett exempel på hur ett projekt kan gå till.
En drake blir till


För en tid sedan fick jag i uppdrag att göra en skulptur av flygvapnets gamla ”draken”. Det första jag gjorde var att ta hjälp av ritningar över hur flygplanet ser ut. Där efter gjorde jag enkla pappmallar för att enklare kunna få rätt proportioner. Flygplanets kropp är en ganska komplicerad spolform. För att få till denna form använde jag ringlingsteknik. Det betyder att man helt enkelt gör långa ”korvar” och ringlar så att de följer flygplanskroppens form. Man kan inte göra så många lager åt gången. Skarvarna måste sedan slätas ut både på insidan och utsidan för att det ska hålla. När man gjort några centimeter så får man vänta så att leran får bärighet innan man bygger vidare annars kommer det sjunka ihop då man bygger vidare på höjden. När spolformen var klar kavlades lera ut och där efter togs vingarnas form fram. Efter att vingarna monterats får leran vila och bli läderhård. Därefter är var det dags att montera fenan bak och börja göra detaljer.

Stacks Image 97
Stacks Image 101
Stacks Image 99
När modellen är lerfärdig så är det viktigt att den torkar långsamt. Det är viktigt att alla delar har ungefär samma fuktighet när man bestämmer sig för att man är färdig. När leran torrkar så krymper den. Om delarna har olika fuktighet så kommer de krympa olika mycket och där med riskera att spricka. Det här flygplanet fick torka under ca 3 veckor innan bränning. Efter bränningen så är det dags för ytbehandling. Brukskeramik brukar man glasera och där efter bränna en gång till. Skulpturer är vanligare att men ger en oxidbehandling innan andra bränningen. Man kan oxå måla själv och inte göra någon andra stengodsbränning. Efter den första skröjbränningen så är leran tillräckligt hållfast för en skulptur. Flygplanet målades med airbrush och monterades sedan på en sockel. Nospiggen är gjord av metall. Den skulle aldrig hålla om den var av keramik. Det här var bara ett exempel på hur ett projekt kan gå till.
Stacks Image 110
Stacks Image 112